Legendaarisen Gradient Revolution-mallin uusin versio. Uusi muoto, entistä kehittyneempi koaksiaalielementti. Erikseen käännettävä ala-ja yläosa tekevät kaiuttimesta äärimmäisen tunteettoman huoneen haittavaikutuksille.
Gradient Revolution-kaiuttimille on ollut ominaista suuren paneelin ja pienen tarkkailukaiuttimen parhaat puolet. Näistä lähtökohdista kehitettiin kaiutinkonsepti, joka on tunteettomampi huoneen haittavaikutuksille kuin useimmat muut kaiuttimet. Tilantuntu on mainio, seinien vaikutus toistoon lähes olematon. Kuulija siirtyy suoraan keskelle musiikkia. Ensimmäinen Revolution-versio esiteltiin vuonna 1993. Odotettu passiivinen Gradient R-5 Revolution jatkaa edeltäjiensä tavoin vallankumousta.
Gradient Revolution -kaiuttimen basso-osa koostuu kahdesta pitkäiskuisesta 12-tuumaisesta erikoiselementistä. Entistä tukevampi rakenne on täysin koteloimaton. Koteloimattoman rakenteen ansiosta bassojen säteilykuvio on kahdeksikon muotoinen (dipoli) paneelikaiuttimien tapaan.
Tavallinen koteloitu kaiutin säteilee matalilla taajuuksia kaikkiin suuntiin. Äänentoistoa värittäviä seisovia aaltoja syntyy silloin kolmessa suunnassa: samansuuntaisten seinien sekä katon ja lattian välille. Gradient Revolution ei synnytä lattian ja katon suuntaista seisovaa aaltoa. Sellaisia voi syntyä vain kaiuttimen säteilysuunnassa. Kuten aikaisempienkin Revolution versioiden, myös uuden Revolutionin basso-osa on kääntyvä. Se voidaan suunnata huoneessa eri tavoin. Tämän ansiosta seisovien aaltojen vaikutus toistoon saadaan minimoitua. Bassotoisto on tasaisempi kuin millään muulla rakenteella.
Uusi Gradient Revolution hyödyntää erinomaista palautetta saaneen Gradient 1.4-kaiuttimen pallonmuotoista yläosaa. Pallo on ihanteellinen muoto ilman rakenteellisia rajapintoja ja epäjatkuvuuksia. Symmetrinen kotelo vuotaa vastavaiheista viivästettyä ääntä kotelon takaa, eliminoiden edestä kaiuttimen taakse siirtyvän suoran äänen. Lopputuloksena kaiuttimen taakse ei käytännössä säteile keski- ja korkeita ääniä lainkaan ja näin haitallisia heijastuksia kaiuttimen takana olevista pinnoista ei synny. Kyseisestä Gradientin kehittämästä teknologiasta käytetään nimitystä akustinen resistanssikotelo.
Gradient Revolution voidaan sijoittaa kuuntelutilaan kuten paneelikaiutin. Kaiuttimen ja takaseinän väliin jätetään tilaa metri tai kaksi. Paneelisijoituksessa basso-osa voidaan suunnata eri tavoin seisovien aaltojen minimoimiseksi. Seinäsijoituksessa basso-osa suunnataan säteilemään seinän suuntaisesti. Basson tasoa voidaan säätää muuttamalla etäisyyttä seinästä. Kaiuttimen lievä kääntäminen puolestaan antaa mahdollisuuden basson sävyjen hienosäätöön. Keskiääni- ja diskanttialue toistuu puhtaasti, sillä haitallisia aikaisia seinäheijastuksia ei synny vaimennetun takasäteilyn ansiosta.
Gradient Revolution-mallin pohjassa on korkealaatuinen Neutrikin SpeakON-liitin. Lukkiutuva, helposti kytkettävä liitin on nelinapainen ja näinollen mahdollistaa tarvittaessa myös kaiuttimen ajamisen kahdella vahvistimella. Tällöin basso-osaa voi halutessaan ajaa omalla vahvistimellaan ja keskiääni/diskanttiosaa omallaan. Kaiuttimen mukana toimitetaan laadukkaat kaiuttimeen sopivat kaapelit eri pituuksin tai vaihtoehtoisesti SpeakON-johtoliittimen jonka voi kytkeä olemassa oleviin ja muihin kaiutinkaapeleihin.
Useita värivaihtoehtoja vapaasti yhdisteltävissä; pallon väri musta tai valkoinen, pallon verkon väri musta tai valkoinen, basso-osan kaiutinkankaan väri musta, antrasiitti, valkoinen tai beige. Saatavissa myös täysin musta versio, missä basso-osan pohjalevy ja kansilevy mustat hintaan 9400€/pari (4700€/kpl). Mainitse valitsemasi väriyhdistelmä tilatessasi.
Hinta/pari. Saatavissa myös yksittäin esim.kotiteatterin keskikaiuttimeksi hintaan 4250€/kpl
I think, the Revolution R-5 sets some sort of industrial standard for what it is for a loudspeaker to be non-speaker-like, intangible. If you want to know what it means that the speaker vanishes entirely, gets out of the way of the music, try to hear these speakers. We didn’t do a direct comparison but my hunch is that the new Revolution sounds, if possible, even more airy and immaterial than the old one.
Kari Nevalainen / INNER, October 2022